Stichting,
oprichting en statuten

Een stichting heeft meestal een ideëel doel en wordt opgericht met een specifieke missie voor ogen. De statuten van de stichting bepalen belangrijke zaken zoals de naam, het vestigingsadres, het doel van de stichting, de benoeming en ontslag van bestuurders, en de bestemming van het overschot na de ontbinding van de stichting.
De statuten
De statuten zijn onderdeel van de akte van oprichting en moeten via de notaris worden geregeld. Omdat een stichting geen leden mag hebben, bestaat het bestuur meestal uit een klein aantal personen. De notaris zorgt ervoor dat de stichting volgens de wet wordt opgericht en dat alles goed wordt vastgelegd. Na oprichting zorgt de notaris voor de verplichte inschrijving van de stichting in het handelsregister, zodat alles transparant en in lijn met de wet gebeurt.
Bestuursleden van een stichting zijn niet hoofdelijk aansprakelijk, zolang er sprake is van behoorlijk bestuur. Dit biedt zekerheid voor alle betrokkenen.
In deze video legt Jan-Jaap Lambeck je alles uit over wat een stichting precies is en welke stappen nodig zijn om een stichting op te richten.
Wil je meer weten of andere video’s bekijken?
Hulp nodig?
Heb je vragen of wil je meer weten over hoe je dit goed kunt regelen?
Neem gerust contact met ons op.
Wij staan voor je klaar om je te ondersteunen met advies op maat en zorgen ervoor dat alles goed wordt afgehandeld.
TÂ (050) 312 53 70
EÂ notaris@lambeckscheepstra.nl